سلام کاربر مهمان ثبت نام
نشر و اطلاع رسانی کتابهای مدیریت شهری و روستایینشر کتاب مدیریت شهری و روستایی 0
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

کتاب روستاگرایی منتشر شد

تاریخ بروز رسانی : ۹ - ۰۶ - ۱۴۰۲

معرفی کتاب روستاگرایی

به توجه به تحولات تکنولوژیکی و سرعت باورنکردنی انتقال اطلاعات در دنیای در حال شهری­ شدن، شهر الگوی نهایی و معیار همه چیز در نظر گرفته می­ شود. توجه سیاستگزاران و برنامه‌ریزان برای سال‌ها تقریباً به طور کامل معطوف شهر بوده است، در حالی که فضاهای روستایی اغلب با چشم‌اندازی از افول اقتصادی، رکود و کناره‌گیری همراه است. با این حال، فضاهای روستایی تقریباً به اندازه شهرها در حال تغییر و تحول هستند. افزون بر این، فضاهای روستایی نقش تعیین ­کننده­ ای در توسعه پایدار محیط زندگی ما دارند که به طور جدایی ­ناپذیری با شهر به عنوان یک منبع یا تامین مواد غذایی در ارتباط است. روستا یا حومه­ ای که قبلاً از شهر جدا شده بود، اکنون توسط جریان­ های جهانی و منطقه ­ای از مردم، کالاها، زباله ­ها، انرژی و اطلاعات عبور می کند و روستاها را به سیستم ­های شهری مرتبط می­ کند و آن­ها را در وهله اول قادر به عملکرد می­کند. روستاگرایی به اهمیت فضاهای روستایی به عنوان نقطه شروعی برای دگرگونی اختصاص داده شده است: چه مفاهیمی از زندگی روستایی در حال حاضر وجود دارد؟ چه ارتباطی بین مفاهیم شهری و روستایی وجود دارد؟ آیا این ارتباطات می­ توانند جدید باشند؟

در دهه­ های گذشته، نگاه معماری و برنامه ­ریزی به گونه­ ای دگرگون شده ­است که بیشتر شهر محور شده است. در جایی که به روستاها و شهرهای کوچک اهمیت داده نشده است، گفتمان شهر­ محور به عنوان یک امر محقق شده درآمده و شهرها بزرگتر و بهتر، جالب­تر و زیباتر می ­شوند، در حالی که روستاها و شهرهای کوچک، کم و بیش به حال خود رها شده­ اند. بنابراین راهبردهای آینده­ نگر کمتری برای توسعه روستاها و شهرهای کوچک وجود دارد هرچند روش­های زیادی برای شیوه مدیریت کوچک­­ شدن روستاها وجود دارد. ولی در برابر روستاهای در حال کوچک ­­شدن و رو به افول، بسیاری از مناطق روستایی، نقاط روستاها و شهرهای کوچک وجود دارد که می­ توانند از طریق راه ­اندازی و فعال­سازی یک اقتصاد خوب در یک شبکه روستایی، رونق بگیرند.

کتاب روستاگرایی حاصل گفتگوهای موسسه شهرسازی پایدار و ویرایش شده توسط پرفسور ونسا میریام کارلو است که در نوامبر 2015 در دانشگاه فنی براونشوایگ برگزار گردید، با هدف بحث درباره”آینده روستاها و شهرهای کوچک در جهان در حال شهری­ شدن” انجام شد. پژوهشگران زمینه ­های گوناگون، همچنین برنامه­ ریزی شهری و چشم ­انداز، معماری، جغرافیا و علوم اجتماعی و فرهنگی درباره آینده فضاهای روستایی گفتگو کردند.

این کتاب دیدگاه­ های رشته­ های گوناگون را در حوزه روستایی ترکیب می ­کند.

مباحث این کتاب پیرامون سه موضوع اصلی جای گرفته ­اند. فصل نخست به موضوع «چشم­ انداز» به عنوان یک عنصر تعیین ­کننده و معرف وضعیت طبیعی روستا نگاه می­کند. برخی نویسندگان بر این باورند که هیچ روستایی از بین نمی ­رود، بلکه جذب شهر می­ شود تا از لحاظ چشم­ انداز و همچنین ویژگی ­های فرهنگی وابسته به آن، مانند فعالیت­ های مرتبط با باغداری، محله­ای را در شهر تشکیل دهند.

 فصل دوم درباره روستاگرایی و مفاهیم نواحی روستایی در کشورهای اروپایی و مناطق اتریش، سوئد، بایرن، نیدرزاکسن و شمال آلمان گفتگو می­کند.

فصل سوم به روندهای شهرنشینیِ کشورهای دارای رشد سریع در خاورمیانه، کشورهای جنوب و همچنین چین می­ پردازد، جایی که روستاها تحت فشار شدیدی هستند تا به نفع توسعه کم تراکمِ حومه شهر از بین بروند.

در واقع این کتاب با بیان اهمیت و ضرورت توجه به روستا و مفاهیم روستاگرایی(سبک و شیوه زندگی روستایی)، با ارائه نمونه­ ها و مثال­های عینی گوناگون از نقاط مختلف دنیا، در صدد است تا به پویندگان راه دانش و توسعه روستایی بیاموزد که باید دیدگاه­ها و نظریه ­های علمی توسعه را برای نجات روستاها بکار برد و در این زمینه مصداق ­های مختلفی را ارائه نموده است. این کتاب برای سیاستگزاران، برنامه­ ریزان، کارشناسان و افراد درگیر در مباحث برنامه ­ریزی و توسعه روستایی می­ تواند به عنوان راهنمای مناسبی در نظر گرفته شود.

جا دارد از مسئولان و کارشناسان انتشارات شهروستا که چاپ و نشر این کتاب را برعهده گرفتند سپاسگزاری نماییم و از حسن نگاه آن­ها بسیار خرسندیم. در پایان از خداوند بزرگ که این همت را به ما داد تا بتوانیم این کار را به سرانجام برسانیم و از همه کسانی که در ترجمه این کتاب به ما یاری نمودند، بسیار سپاسگزاریم. مترجمان همه کاستی ­های این کار را بر دیده منت می ­نهند و هرگونه پیشنهادات و انتقادات را پذیرا می ­باشند.

علی اکبر محبی

سید عارف موسوی

حمدالله سجاسی قیداری

تابستان 1402

 

برچسب ها
مطالب مرتبط
دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرنامه