سلام کاربر مهمان ثبت نام
نشر و اطلاع رسانی کتابهای مدیریت شهری و روستایینشر کتاب مدیریت شهری و روستایی 0
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

کتاب آموزشی آنچه یک دهیار باید بداند منتشر شد

تاریخ بروز رسانی : ۵ - ۱۰ - ۱۴۰۲

نام کتاب

آنچه یک دهیار باید بداند

گردآوری

سید کمال محب حسینی

مرتضی تجری

ناشر

شهروستا

همکار تهیه

دفتر امور روستایی  و شوراهای استانداری گلستان

قطع

پالتویی

تعداد صفحات

323

در پیشگفتار این کتاب آمده است:

 نظام مدیریت روستایی ایران طی سالیان طولانی به لحاظ ساختارهای اجتماعی، تحولات و دگرگونی­ های پیچیده­ای داشته و متاسفانه خلا مدیریت کارآمد و اصولی در روستاها در تمامی این ادوار به خصوص تا سال 1340 و در دهه های اخیر مشکلات عدیده­ای را برای روستاییان ایجاد نموده است. اگر چه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تشکیلاتی تحت عناوین شورای اسلامی، خانه همیار، دفتر عمران روستایی و غیره در روستاها  شکل گرفتند، ولی به دلیل نداشتن     زمینه­های لازم و سازمان­های اجرایی مرتبط توفیق قابل قبولی حاصل نکردند. لذا نیاز واقعی به نهادی اجرایی  و توسعه ای که امور روستایی را رتق و فتق نماید ضرورتی انکار ناپذیر برای توسعه پایدار روستایی کشور بود.

نقطه‌ آغازين اين تحولات تصويب قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور در سال 1375 و سپس تصويب قانون تأسيس دهياري‌هاي خودكفا در روستاهاي كشور در سال 1377 توسط دوره‌ پنجم مجلس شوراي اسلامي مي‌باشد كه به موجب آن نهاد عمومي و غيردولتي دهياري، رسماً پا به عرصه مديريت روستايي كشور گذاشت تا ضمن پر كردن خلاهاي مديريتي موجود در جامعه روستايي، به عنوان بازوي اجرايي شوراهاي اسلامي روستا، در راستاي تحقق توسعه پايدار روستايي تلاش نمايد.

پس از شکل گیری نهاد دهیاری  و شوراهای اسلامی روستایی، قوانین و مقررات، دستورالعمل­ها، بخشنامه­ها، شیوه نامه­ها و… مرتبط با امور روستایی از سوی نهادهای متولی توسعه روستایی به خصوص وزارت کشور تهیه و تدوین و به استانها ابلاغ شد.

موفقیت نهاد دهیاری به عنوان مجموعه­ای پویا و سازنده در گرو قوانین و دستورالعمل­های اجرایی و همچنین میزان آگاهی و رعایت قوانین توسط این مجموعه است که با اشراف به هنجارها و بر اساس ضوابط قانونی به تعهدات و وظایف خود جامه عمل می­پوشانند.

در چنین نهادها و سازمانﻫﺎی موفقی قانون نظم را معنا می­بخشد، تعامل، ارتباطات، و قراردادهای افراد را در یک چهارچوب مشخص ساماندهی می­نماید تا امنیت، عدالت و رضایت مندی افراد در هر مرتبه و طبقه­ای حاصل گردد.

بطور قطع ایجاد زمینه آشنايي هر چه بيشتر مدیران روستايي با ضوابط و مقررات قانوني و حدود و ثغور وظايف محوله، نقش غير قابل انكاري در قانونمند شدن اجراي وظايف و رعايت حقوق روستاييان خواهد داشت و اين امر تحقق نمي­پذيرد مگر ­با پرداختن به امر خطير آموزش؛ در اين راستا دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان  با هدف آگاه­سازی و آشنایی کارکنان دهیاری‌ها و شوراهای اسلامی روستا با به روز ترین قوانین و دستورالعمل‌ها  اقدام به انتشار کتاب حاضر نمود تا گامي هر چند كوچك در ارتقاء سطح آگاهي حقوقي دهياران و شوراهاي اسلامي روستا برداشته شود. 

بنابر آنچه که عنوان شد اين کتاب مشتمل بر قوانيني است كه ناظر بر امور مديريت و توسعه روستايي است و منبع و ماخذ ارزشمندي است كه مي­تواند در اداره امور روستا‌ها، مورد استفاده قرار گيرد.

با عنایت به اهمیت و ضرورت توسعه همه جانبه روستایی کشور، اميدواریم از طریق اين نوشتار بخشي از مشكلات ناشي از عدم آگاهی به وظایف و قوانين و مقررات شغلی مرتبط با جامعه روستایی را مرتفع و مقبول طبع و مورد استفاده کارکنان دهیاری‌ها و اعضای شوراهای اسلامی محترم استان قرار گیرد.

نشر شهروستا

1402

برچسب ها
مطالب مرتبط
دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرنامه